Doping

Kort information om doping

Ashihara Karate Aarhus er igennem medlemsskab af DIF underlagt de retningslinjer og den kontrol der til enhver tid er gældende.
Vi tager skarpt afstand fra brugen af doping

Hvad betegner doping ?

Den officielle danske defination på doping lyder: ”Ved doping forstås tilstedeværelsen i den menneskelige organisme af stoffer, der er forbudt i henhold til WADA´s liste over forbudte stoffer. Brug af sådanne stoffer, tilstedeværelsen af sådanne stoffer i urin-eller blodprøve, samt anvendelsen af metoder til at ændre analyseresultatet af en urin eller blodprøve, er forbudt”

Doping er altså ikke kun forbudte stoffer, man på en eller anden måde får ind i kroppen. Det er også fremgangsmåder der kan sløre brugen af forbudte stoffer og andre arbejdsmetoder der i sig selv har en præstationfremmende effekt (f.eks. bloddoping) Doping er når atleten anvender metoder, som opnår en kunstig forbedring af kroppens præstationsevne og konkurrencedygtighed.

WADA= World-anti doping Agency.

Dopinglisten:

WADA´s liste over forbudte stoffer revideres mindst en gang årligt. Listen er indelt i fire kategorier:

Stoffer og metoder forbudt i konkurrence. Stoffer og metoder forbudt i konkurrence og udenfor konkurrence. Stoffer forbudt i visse sportsgrene. Specifikke stoffer.

Bemærk: at karate er listet under punkt 3 og 4.

Dispentation fra dopinglisten:

Kun i meget få tilfælde kan der dispenseres for brug af stoffer, der er på dopinglisten og kun hvis det er livsnødvendigt. Det er muligt – i helt specielle tilfælde – at få dispentation, Therapeutic Use Exemptions (TUE) som tidligere blev omtalt ”Medical Certificate” og kan søges så man kan anvende et dopinglistet stof, som f.eks. Astma medicin.

Bemærk: Visse intenationale specialforbund kan kræve dokumentation for astma i form af en lungefunktionsprøve.

Du skal før konkurrencestævner oplyse om dit TUE til den ansvarlige medicinske komité/stævneledelse.

Hvordan søger jeg om et TUE ?

Ansøgningen skal indholde oplysninger om:

• Navn
  • Adresse
  • Fødselsdato
  • Klub
  • Specalforbund
  • Lægeerklæring med diagnose, navn på præparat og daglig dosis.

Ansøgningen skal sendes til:

Anti Doping Danmark
            Idrættens Hus
            2605 Brøndby
            Tlf. 43262526
            Fax. 43262546

Eller

DIF´s Forbundslæge
            Jens Elers
            Solvej 49
            7120 Vejle Ø
            Fax. 75892765
            Email: jelersdk@yahoo.dk

Hvor man også kan få nærmere oplysninger.